Zo maak je eenvoudig een opvallend profiel op LinkedIn

Ben je op zoek naar een nieuwe uitdaging of wil je graag online op een professionele manier aanwezig zijn? LinkedIn is daar dan nog steeds het uitgelezen medium voor. Maar hoe omschrijf je jezelf op een opvallende manier?

Uit onderzoek blijkt dat veel mensen dezelfde termen gebruiken om zichzelf te presenteren. De kans is groot dat ook jij woorden gebruikt zoals ‘creatief’, ‘gepassioneerd’ en ‘gespecialiseerd’ om jezelf te beschrijven. Maar passen die woorden nou echt wel bij jou? En hoe omschrijf je jezelf dan wel op een pakkende, professionele manier?

Op zoek naar een baan

Het doel van LinkedIn is om jezelf professioneel op de kaart te zetten. Laat zien wie je bent, wat jouw sterke kanten zijn en welke successen je in het verleden hebt behaald. De woorden die je daarvoor kiest zijn erg belangrijk, omdat je daarmee opvalt – of juist niet.

Uit onderzoek van LinkedIn blijkt namelijk dat de woorden die we kiezen grotendeels hetzelfde zijn. Over de hele wereld gebruiken mensen dezelfde termen, zoals gespecialiseerd, ervaren, vaardig, leiderschap, gepassioneerd, expert, gemotiveerd, creatief, strategisch en gefocust. Als je op wilt vallen, kun je die woorden dus beter vermijden…

Vermijd ‘buzzwords’

Hoewel het logisch is dat je een aantal van deze woorden gebruikt om jezelf presenteren, is het tijd voor verandering. Als je te veel van dit soort buzzwords gebruikt, doet dit afbreuk aan je profiel.

Vraag jezelf daarom af: wat is de functie die jij ambieert en hoe wil je dat anderen jou zien? Stem deze twee zaken dan goed op elkaar af. Wil je bijvoorbeeld dat mensen jou zien als een expert op het gebied van financiële administratie? Dan kun je best schrijven dat je ervaren bent in een bepaald programma. Recruiters zoeken namelijk vaak kandidaten op basis van dit soort termen. Wees dus selectief.

Kennis van zaken

Laat zien wat je kunt. Vertel welke opdrachten je hebt uitgevoerd, voor welke opdrachtgevers je hebt gewerkt en geef concrete voorbeelden van resultaten die je hebt behaald. Je kunt ook (ex-)collega’s of klanten om een aanbeveling vragen. Als anderen jouw ervaring bevestigen, komt je profiel nog sterker over.

Aan de slag

Ben jij op zoek naar een nieuwe uitdaging? Kijk dan nog eens kritisch naar je LinkedIn-profiel, vervang de buzzwords door concrete ervaringen en zorg dat collega’s en klanten jouw vaardigheden bevestigen. Zo maak je een sterk profiel en kan niemand om jouw professionele social media aanwezigheid heen.