Hoe voorkom je stress op werk?

Iedereen heeft er wel mee te maken: stress op het werk. Een beetje stress is prima, maar wat we wel willen voorkomen, is dat stress een probleem wordt. Of zelfs je prestaties op het werk in de weg staat.

Teveel stress kan leiden tot burn-outs en verzuim. Hoewel het niet mogelijk is om een werkplek geheel stressvrij te maken (die deadlines moeten toch gehaald worden) kunnen we er vaak wel veel aan doen om te voorkomen dat het stressniveau te hoog wordt. Leer om te gaan met stress en je voelt je vanzelf meer ontspannen op de werkplek. En dat zorgt natuurlijk weer voor betere resultaten op het werk!

Wat veroorzaakt stress?

Gezonde stress is dat beetje lekkere spanning waarvan je een kick krijgt, maar waarna je je ook weer kunt ontspannen. Wordt de stress onaangenaam, duurt het te lang of is er te veel stress, dan spreken we over ongezonde stress. In veel gevallen kan stress opduiken bij personen die een veeleisende baan hebben. Met een hoge werkdruk en veel deadlines kan het moeilijk zijn om rustig te blijven. Toch kan ook te weinig uitdaging en verantwoordelijkheid een reden zijn voor stress.

De meest voorkomende oorzaken voor stress op het werk zijn: eentonig werk, gevaarlijk werk, te hoog of laag werktempo, werkonzekerheid, weinig vrije tijd, slecht leidinggeven en een gebrek aan inspraak. Niet alle oorzaken van stress kun je volledig wegnemen, maar je kunt wel zelf een aantal dingen doen om stress te verminderen.

Beweging

Nederlanders brengen 8,7 uur per dag zittend door. Het grootste deel hiervan is op de werkplek. Na een lange dag werken, vliegen de goede voornemens om na het werk de sportschool te bezoeken vaak snel de deur uit. Hoe zorg je ervoor dat je toch voldoende beweging te krijgen? Kort gezegd, je moet pakken wat je pakken kunt. Werk je op een hogere verdieping? Neem dan de trap in plaats van de lift. In het begin kan het even wennen zijn, maar door de extra beweging krijgen je benen de kans even te strekken, je hartslag gaat omhoog en je bloed begint weer te stromen. Door te bewegen krijg je nieuwe energie.

Buiten lunchen

Lunchpauze? Maak een korte wandeling in de frisse lucht. Zo krijgen je ogen en hersenen even rust, waarna je na de pauze weer met een frisse blik achter je computer kunt zitten. Is het te slecht weer om even een luchtje te scheppen? Maak dan een wandeling door het kantoor. Of zorg voor een paraplu natuurlijk.

Stap op je collega af

Hoe verleidelijk is het wel niet om snel even de telefoon op te pakken of een e-mail te sturen naar je collega? Toch is dit ook een kans om even weg te wandelen van je scherm en je ogen rust te geven, terwijl je benen juist even kunnen werken. Dit is sowieso ook goed voor de onderlinge verhoudingen.

Kleinere pauzes, staan

Neem een aantal kortere pauzes gedurende de dag om stress aan te pakken voordat het te veel wordt. Is je bureau in hoogte verstelbaar? Zet hem dan eens hoog genoeg zodat je erachter kan staan. Een tijdje staan helpt de doorbloeding en je actievere houding zal je helpen de stress kwijt te raken.