Heeft uw bedrijf het onboardingsproces op orde?

Dankzij de aantrekkende arbeidsmarkt, durven werknemers weer vaker over te stappen naar een andere baan. Dat merken bedrijven ook. Het is lastiger om (goede) krachten vast te houden. 

Uit onderzoek blijkt dat werknemers die besluiten te stoppen, die beslissing slechts binnen een halfjaar nemen. Daarom is een sterk onboardingsproces heel belangrijk geworden. Maar wat houdt dat precies in en hoe doen bedrijven dat?

Kennismakingsrondje ouderwets

Met een nieuwe werknemer een rondje door het bedrijf maken, dat is niet meer voldoende bij het moderne ‘onboarden’. In sommige bedrijven worden inmiddels hele speurtochten, kennismakingsbijeenkomsten met de directie en het stellen van ‘gekke vragen’ aan collega’s van andere afdelingen op touw gezet.

Wat is onboarding?

Onboarding is deels het inwerken van een nieuwe werknemer, maar ook het leren kennen van de rol van de nieuwe werknemer. Iemand wordt onderdeel van het bedrijf, het moet klikken en er moet een connectie zijn. Onboarden neemt dus wel wat meer tijd in beslag dan alleen even voorstellen aan de naaste collega’s en inwerken.

Onderzoek

Uit onderzoek van het Amerikaanse Brandon Hall Group blijkt dat meer dan de helft (51 procent) van de vertrekkers, die beslissing binnen een half jaar maakt. Gemiddeld stopt 10,2 procent binnen een jaar tijd met zijn nieuwe baan.

Veel tijd in het werven

Hoewel steeds meer bedrijven de relevantie van een goed onboardingproces zien, is het nog steeds een onderschat vakgebied. Bedrijven stoppen veel tijd in de werving, zodra de mensen binnen zijn, worden die direct aan het werk gezet. Maar de periode tussen de eerste werkdag en het eerste beoordelingsgesprek is heel belangrijk omdat werknemers dan beslissen of ze willen blijven of niet.

Creatief inwerken

Martijn van Laak, een van de oprichters van Lean Consultancy Group, zoekt steeds nieuwe manieren om te zorgen dat mensen zich sneller welkom voelen bij zijn bedrijf. Zij hebben een hele trits aan activiteiten die het onboardingsproces makkelijker moeten maken. Zo is er het WWWW: het Weergaloze Wegwijzende Warme Welkom. Dat is een sessie met de drie eigenaren over het bedrijf, waarbij werknemers de geschiedenis en de kernwaarden van het bedrijf leren kennen. Daarnaast wordt er in de eerste maanden gekeken naar het geven en ontvangen van open en eerlijke feedback. Hierbij moet de nieuwe werknemer zich vrij voelen om met de werkgever in gesprek te gaan zodat beide partijen snel kunnen ingrijpen op het moment dat één van beiden ontevreden is.

Op zoek naar een gemotiveerde en getalenteerde werknemer? Neem contact met ons op.

 

Bron: deondernemer.nl